Saturday, August 14, 2010

Suhaimi tuntut harta isteri

ARKIB : 24/07/2008

SHAH ALAM 23 Julai - Bekas ahli geologi Petronas Carigali, Muhamad Suhaimi Abdul Aziz yang membunuh isterinya, seorang eksekutif kanan di Petronas atas alasan kurang siuman, telah mengemukakan bantahan ke Mahkamah Tinggi Syariah di sini bagi mengetepikan permohonan bekas ibu dan bapa mertua yang memohon hak mentadbir harta peninggalan isteri ke atas ketiga-tiga anaknya.

Hakim Syarie Saarani Ismail menetapkan 10 September depan untuk mengetahui siapakah individu yang layak dan berhak mentadbir harta anak-anak Suhaimi sebelum pembahagian harta Faizah Arshad dibuat oleh Amanah Raya Berhad.

Selaku plaintif, Amanah Raya Berhad yang diwakili peguam syarie Zainul Rijal Abu Bakar mengemukakan permohonan untuk menggugurkan nama Suhaimi yang tertera dalam sijil pembahagian harta yang berhak ke atas tiga bahagian daripada jumlah keseluruhan wang tunai RM319,445 peninggalan Faizah.

Selain Suhaimi, dua anak lelaki Faizah berhak menerima dua bahagian masing-masing sementara anak perempuannya hanya satu bahagian, manakala ibu bapa Faizah setiap seorang berhak dua bahagian harta tersebut.

Amanah Raya juga memohon membatalkan Sijil Pembahagian Harta (faraid) bertarikh 13 Oktober 2000 dengan mengeluarkan nama defendan sebagai penerima pusaka. Plaintif juga memohon supaya sijil baru dikeluarkan.

Suhaimi, kini 48 tahun, sebelum ini diletakkan di bawah jagaan Hospital Bahagia Tanjung Rambutan, Ulu Kinta Perak atas perkenan Yang di-Pertuan Agong sehingga 4 Oktober 2007 dan kini menjalani hidup seperti biasa di bawah jagaan bapanya di Terengganu. Keputusan tersebut dibuat Hakim-hakim Mahkamah Persekutuan pada 19 Januari 2005.

Dia yang diwakili peguam syarie, Musa Awang dalam pernyataan pembelaannya tidak bersetuju sama sekali dengan perkara yang dinyatakan dalam perenggan 15 permohonan ibu bapa mertuanya. Iaitu dia tidak berkelayakan dan tiada hak untuk mewarisi harta peninggalan arwah isterinya.
Suhaimi juga memohon keseluruhan perenggan 16 iaitu permohonan untuk membatalkan sijil pembahagian harta (faraid) bertarikh 13 Oktober dibatalkan.
Suhaimi didakwa membunuh Faizah, 37, dengan cara menikamnya menggunakan sebilah pisau pada pukul 3 petang, 25 September 1999 di bilik air tingkat bawah rumah mereka di No. 40, Lorong Setiapuspa 1, Bukit Damansara di sini.

Pakar Perunding Psikiatri Forensik, Hospital Bahagia Tanjung Rambutan, Ulu Kinta Perak, Dr. Rabaiah Mohd. Salleh yang merawat Suhaimi mengesahkan dia menghidap penyakit psikotik dikenali sebagai 'gangguan dilusi' (delusional disorder) yang termasuk dalam jenis 'cemburu'.
Penyakit itu, menurut pakar, menyebabkan Suhaimi mendengar suara ghaib atau halusinasi sehingga mempercayai bahawa isterinya telah berlaku curang.

No comments:

Post a Comment

musa awang: Lafaz Ta’liq Selepas Akad Nikah Bagi Negeri Di Mal...

musa awang: Lafaz Ta’liq Selepas Akad Nikah Bagi Negeri Di Mal... : (gambar hiasan) Lafaz ta’liq adalah lafaz talak tergantung yang dibaca d...