Saturday, August 14, 2010

Keputusan kes gugur nama Suhaimi daripada pewaris harta isteri yang dibunuh diketahui 15 Jan. 09

ARKIB : 18/12/2008

18/12/2008 2:51pm

SHAH ALAM 19 Dis. - Mahkamah Tinggi Syariah di sini akan memutuskan buat julung kalinya dalam sejarah perundangan syariah, permohonan Amanah Raya Berhad untuk menggugurkan nama bekas ahli geologi Petronas Carigali, Muhamad Suhaimi Abdul Aziz daripada senarai penerima harta isteri yang telah dibunuhnya.

Hakim syarie, Saarani Ismail menetapkan 15 Januari 2009 untuk membuat keputusan selepas peguam syarie yang mewakili plaintif serta dua peguam bagi pihak enam defendan memfailkan hujah bertulis masing-masing.

Peguam syarie, Zainul Rijal Abu Bakar yang mewakili Amanah memfailkan hujah Amanah Raya Berhad pada 20 November lalu. Peguam syarie, Musa Awang yang mewakili Muhamad Suhaimi, 48, selaku defendan pertama. Manakala peguam syarie, Hairunnajmi Najmuddin pula mewakili defendan kedua dan ketiga iaitu bekas bapa dan ibu mertua, serta tiga anak Muhamad Suhaimi, masing-masing memfailkan penghujahan bertulis hari ini.
Dalam permohonan tersebut, Amanah Raya Berhad selaku pentadbir harta bagi pusaka peninggalan Allahyarham Faizah Arshad, 37, eksekutif pentadbiran Petronas berjumlah RM319,445.

Allahyarham yang telah meninggal dunia akibat ditikam bertubi-tubi menggunakan sebilah pisau oleh Muhamad Suhaimi pada pukul 3 petang, 25 September 1999 di bilik air air tingkat bawah rumah mereka di No. 40, Lorong Setiapuspa 1, Bukit Damansara di sini.

Pakar Perunding Psikiatri Forensik, Hospital Bahagia Tanjung Rambutan, Ulu Kinta Perak, Dr. Rabaiah Mohd. Salleh yang merawat Muhammad Suhaimi mengesahkan dia menghidap penyakit psikotik dikenali sebagai 'gangguan dilusi' (delusional disorder) yang termasuk dalam jenis 'cemburu'.

Justeru itu, Amanah Raya Berhad selaku pentadbir harta allahyarham mengemukakan permohonan agar mahkamah membuat keputusan untuk membatalkan sijil pembahagian harta (faraidh) bertarikh 13 Oktober 2000. Dan, mengeluarkan sijil faraidh yang baru tetapi nama Muhammad Suhaimi selaku defendan pertama dikeluarkan daripada senarai penerima pusaka arwah isterinya.

Dalam permohonan tersebut Zainul Rijal mengemukakan permohonan untuk menggugurkan nama Suhaimi yang tertera dalam sijil pembahagian harta yang berhak ke atas tiga bahagian daripada jumlah keseluruhan wang tunai RM319,445 peninggalan Faizah. - Utusan

No comments:

Post a Comment

musa awang: Lafaz Ta’liq Selepas Akad Nikah Bagi Negeri Di Mal...

musa awang: Lafaz Ta’liq Selepas Akad Nikah Bagi Negeri Di Mal... : (gambar hiasan) Lafaz ta’liq adalah lafaz talak tergantung yang dibaca d...