Friday, March 26, 2010

Kes lafaz cerai Radhi OAG tangguh 24 Februari

PETALING JAYA 18 Jan. - Lancar dan teratur.

Begitulah perbezaan yang dirasakan semasa menghadiri perbicaraan kes lafaz cerai kali kedua vokalis Old Automatic Garbage (OAG), Radhi di Mahkamah Rendah Syariah di sini hari ini berbanding dengan prosiding sebelum ini.

Bagaimanapun terdapat sedikit kelainan tindakan Radhi dan isteri, Shazlin Shariff, 30, yang menyerbu pintu dewan mahkamah sehingga berdentum dan aksi mereka yang bergegas keluar sebaik sahaja tamat prosiding.

Prosiding sebelum ini sering diwarnai oleh gelagat Radhi sama ada di dalam mahupun di luar mahkamah.

Perubahan itu mungkin disebabkan Radhi atau nama penuhnya Mohd. Radhi Razali, 30, kali ini hadir dengan peguam syarie, Musa Awang yang baru dilantiknya.

Pasangan suami isteri tersebut juga dilihat hadir bersama-sama dengan menaiki sebuah kereta yang dipandu oleh ahli keluarga Shazlin.

Sewaktu kes itu dipanggil oleh jurubahasa, Musa memohon penangguhan bagi membolehkan pembelaan terhadap tuntutan isteri anak guamnya difailkan.

Shazlin yang diwakili peguam syarie, Rubiah Jaafar tidak membantah permohonan tersebut kecuali memohon pernyataan pembelaan turut menjelaskan mengenai masa, lafaz cerai dan niat.

Hakim Syarie, Ghazali Ahmad selepas mendengar hujah kedua-dua pihak menangguhkan perbicaraan tersebut sehingga 24 Februari ini bagi membolehkan Radhi memfailkan pembelaan.

Mahkamah hari ini sepatutnya mendengar sambung bicara kes pengesahan lafaz cerai yang didakwa Shazlin dilafazkan oleh suaminya melalui satu panggilan telefon pada pukul 11.40 pagi, 25 Februari tahun lalu.

Lafaz tersebut berbunyi: "Aku ceraikan kau talak tiga terus, ok."

Ghazali sebelum ini menolak permohonan kedua-dua pihak untuk bercerai secara baik kerana mahkamah perlu menentukan sama ada jatuh talak mengikut hukum syarak dan jumlah talak.

Pada 27 Julai tahun lalu, mahkamah memutuskan pasangan itu masih suami isteri selepas Radhi membuat sumpah penafian pernah melafazkan talak buat kali pertama pada 15 September 2008.

No comments:

Post a Comment

musa awang: Lafaz Ta’liq Selepas Akad Nikah Bagi Negeri Di Mal...

musa awang: Lafaz Ta’liq Selepas Akad Nikah Bagi Negeri Di Mal... : (gambar hiasan) Lafaz ta’liq adalah lafaz talak tergantung yang dibaca d...